Filtry samochodowe
Firma Proton FIlters obok produkcji filtrów przemysłowych, produkuje także filtry kabinowe/przeciwpyłkowe do samochodów i maszyn rolniczych.
FILTRY KABINOWE / PRZECIWPYŁKOWE
Filtry przeciwpyłkowe zwane także filtrami kabinowymi służą do filtrowania powietrza wtłaczanego przez układ wentylacji i klimatyzacji do kabiny samochodowej. Powietrze to powinno być oczyszczane z wszelkich zanieczyszczeń powodujących uczucie dyskomfortu. Wysokiej jakości filtry oczyszczają bardzo duże ilości powietrza wdmuchiwanego do pojazdu, usuwając z niego kurz, pyłki roślin, zarodniki grzybów, dym, cząstki asfaltu, drobiny gumy pochodzącej ze ścieranych opon, kwarc i sadzę. Ograniczenie tych zanieczyszczeń lub nieprzyjemnych zapachów wpływa korzystnie na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Uczucie zmęczenia, łzawienie, trudności w oddychaniu i reakcje alergiczne mogą być skutkiem braku filtra przeciwpyłkowego w układzie.
Materiały filtracyjne które są używane w filtrach kabinowych/przeciwpyłkowych są wykonane z syntetycznego materiału o właściwościach antyseptycznych. Zastosowanie takiego materiału ogranicza rozwój drobnoustrojów na powierzchni filtra. Materiał taki charakteryzuje się dużą przepustowością i stosunkowo wysoką skutecznością oczyszczania.
Filtry kabinowe / przeciwpyłkowe występują także w wersji która posiada zdolność pochłaniania szkodliwych gazów i zapachów, są to filtry w których zastosowano węgiel aktywny. Materiał filtracyjny zbudowany jest z dwóch warstw włókniny syntetycznej pomiędzy którymi znajduje się warstwa węgla aktywnego. Węgiel aktywny jest porowatą formą węgla o strukturze zbliżonej do grafitu. Przyciąga on szkodliwe gazy do swojej powierzchni dzięki istnieniu zjawiska adsorpcji. Powierzchnia właściwa jednego grama węgla aktywnego wynosi 1000 –1500 m2 /g, a niekiedy może sięgać 3000 m2 /g.
Filtry kabionowe / przeciwpyłkowe montowane są w specjalnych obudowach stanowiących część układu wentylacji kabiny lub układu klimatyzacji. Najczęściej w samochodach układy te znajdują się przed kabiną pasażerską bezpośrednio za deską rozdzielczą samochodu lub pod schowkiem pasażera.
Zaleca się wymianę filtra przeciwpyłkowego po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów bądź też czynić to minimum raz do roku. Z praktycznych doświadczeń użytkowników wynika, że najodpowiedniejszy moment na wymianę wkładu filtrującego to początek wiosny, kiedy to częściej włączamy klimatyzację i zwiększamy obciążenie naszego filtra. Zaparowane szyby, czy nieprzyjemny zapach wewnątrz naszego samochodu ewidentnie wskazujących na konieczność wymiany filtra.