Filtry do myjek DPF
Filtry cząstek stałych zwane filtrami DPF; GPF;FAP (diesel particulate filter , gasoline particulate filter, filtre à particules, ) to filtry montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych. Filtry ze względu na sposób działania dzielimy na suche (DPF) i mokre ( FAP ). Filtr zbudowany jest z metalowej, odpornej na wysoką temperaturę obudowy i najczęściej ceramicznego wkładu filtrującego gdzie spaliny przetłaczane są przez porowate ścianki kanalików.
Filtr ma zadanie oczyszczać gazy spalinowe z cząstek stałych, głównie niespalonego węgla w formie sadzy, na której zaadsorbowane są inne substancje, zwłaszcza wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i tlenki metali. Cząstki stałe występujące w gazach wylotowych silników Diesla są jedną z przyczyn powstawania smogu.
Filtry cząstek stałych mają zdolność częściowej regeneracji. Regeneracja polega na wypaleniu nagromadzonych w nich cząsteczek węgla. Potrzebna jest bardzo wysoka temperatura, przekraczająca 600°C , czyli znacznie wyższa, niż mają spaliny w układzie wydechowym pracującego silnika. W silnikach z filtrem FAP stosuje się specjalne dodatki katalityczne do paliwa, które obniżają temperaturę wypalania sadzy i dopalanie filtra odbywa się w sposób niemal niezauważalny dla kierowcy. Niestety, dodatki katalityczne również blokują kanaliki wkładu ceramicznego i powodują stopniowe zapchanie filtra. W suchych filtry cząstek stałych DPF wzrost temperatury filtra do wymaganej wartości uzyskiwany jest poprzez chwilową zmianę parametrów pracy silnika gdzie zmieniają się parametry wtrysku i zwiększana jest dawka paliwa.
Pomimo częściowej regeneracji gromadzące się w filtrze cząstki powodują jego stopniowe zapychanie. Oprócz sadzy w skład zatrzymywanych przez filtr zanieczyszczeń wchodzą popioły które pozostają po procesie wypalenia. Na żywotność filtra wpływa także sposób jazdy, stan techniczny pojazdu, stosowany olej, paliwo i dodatki do paliwa oraz stan turbosprężarki i wtryskiwaczy. Typowo miejska eksploatacja prowadzi do błyskawicznego zapchania i uszkodzenia filtra DPF.
Objawy zapchanego filtra cząstek stałych to gorsze parametry pracy silnika, co przekłada się na niższą moc i wyższe spalanie paliwa. Konieczna jest wtedy wymiana, bądź mechaniczna regeneracja filtra poza pojazdem.
Jedną z metod regeneracji filtra DPF jest metoda mycia ciśnieniowego w specjalistycznych myjkach. Urządzenia tego typu umożliwiają czyszczenie filtra DPF bez ingerencji w konstrukcję filtra. Podczas procesu czyszczenia filtr DPF poddawany jest bardzo skomplikowanym wielokrotnym cyklom czyszczenia płynem i przedmuchu gorącym powietrzem. Po procesie regeneracji otrzymuje się szczegółowy raport w postaci wydruku na którym podawany jest stan i przepustowość filtra.
Jako producent filtrów opracowaliśmy różne wersje filtrów do myjek DPF. Produkujemy filtry wstępne , dokładne oraz kompozytowe filtry o wysokiej skuteczności oczyszczania i długim czasie eksploatacji.
Produkujemy filtry do większości urządzeń myjących i myjek filtrów DPF. Projektujemy i wykonujemy także filtry według wymagań i wymiarów klienta.